Waarom zijn voetoefeningen met een (tennis)bal zo goed?

Een belangrijk onderdeel van een podotherapeutisch behandelplan is het zelfstandig oefenen met bijvoorbeeld een tennisbal. Voor bepaalde voet- en enkelklachten kunt u thuis voetoefeningen doen. Met deze oefeningen maakt u de spieren, gewrichten en banden plus de peesaanhechtingen in de voet sterker en zorgt u ervoor dat eventuele hulpmiddelen als steunzolen optimaal resultaat kunnen bieden.

Voetoefeningen zijn natuurlijk in de eerste plaats goed voor de bloeddoorstroming, zo voorkomen we koude tenen en voeten. Het is voor iedereen te doen, of u nu stil zit of uit verveling met uw voeten zwaait onder het bureau of uit spanning wanneer u een serie op Netflix aan het kijken bent… Het ontspant uw geest en zorgt voor een totale betere balans.

Oefeningen

Er van uitgaande dat u 5 x de linkervoet en 5 x de rechtervoet oefent bij elke nieuwe oefening. Dit is goed voor hielklachten als hielspoor, morbus sever, peesplaat ontsteking, mortonse neuralgie, metatarsalgie, stijve teen, hallux valgus, etc.

  • Pak een tennisbal en leg deze onder de bal van uw rechter voet (blote voet of op sokken). Strek uw tenen vervolgens de lucht in , zet vervolgens uw gewicht op uw voorvoet en krul de tenen om de bal. Links en rechts kunnen afgewisseld worden. Zet zo veel of zo weinig druk als voor u goed voelt.
  • Vervolgens rolt u de bal ietsje verder naar achter, naar het kuiltje midden onder de bal van de voet. Zet het gewicht erop en weer eraf, een soort pompen.
  • Leg de bal nu onder het midden van uw voet, onder de voetboog, houd uw hak gewoon op de grond voor uw balans, en ‘pomp’ weer een keer of 5 (gewicht op uw voet en weer eraf).
  • Masseer op deze manier ook het begin van de hak en de hak zelf
  • Als laatste masseert u nog even de gehele voetzool met de bal door te rollen. Vergget niet de binnenrand als de buitenrand van uw voetzool.
  • U kunt de druk verhogen door uw ene voet bovenop de andere voet te leggen tijdens de oefeningen
  • Zou kunt u ook uw kuit onder handen nemen ; u gaat op de grond zitten er rolt met het been over de tennisbal , u heft u lichaam daarbij van de grond af met uw armen naar achteren gestrekt. Dit is een oefening voor achillespeesklachten..

Tips:

  • wissel ballen af, tennisbal of een egelballetje (stekelbal), hockeybal, pingpongballetje, iedere bal zal de spieren, pezen en gewrichten in je voet op een andere manier in beweging brengen.
  • struikel niet over losliggende ballen, en pas op dat de hond ze niet pakt!
  • zorg voor verdere vitaliteit op het (thuis) kantoor, wandel regelmatig en leg u benen niet over elkaar.
  • ga niet verder als de oefeningen erg pijn doen, stop dan en neem contact op met ons.
  • kijk ook eens op gerichte voetklachten en oefeningen op youtube.nl

Heeft u (voor)voetklachten of loopt u moeilijk?

Wij gaan op zoek naar de oorzaak van uw klacht.