Home » Blog » Podotherapie voor iedereen » Voetoefeningen met een tennisbal
voetoefeningen bal sengers podotherapie wijchen

Voetoefeningen met een tennisbal

door | 11 nov, 2020 | Podotherapie voor iedereen, Podotherapie voor sporters

Waarom zijn voetoefeningen met een (tennis)bal zo goed?

Een belangrijk onderdeel van een podotherapeutisch behandelplan is het zelfstandig oefenen met bijvoorbeeld een tennisbal. Voor bepaalde voet- en enkelklachten kunt u thuis voetoefeningen doen. Met deze oefeningen maakt u de spieren, gewrichten en banden plus de peesaanhechtingen in de voet sterker en zorgt u ervoor dat eventuele hulpmiddelen als steunzolen optimaal resultaat kunnen bieden.

Voetoefeningen zijn natuurlijk in de eerste plaats goed voor de bloeddoorstroming, zo voorkomen we koude tenen en voeten. Het is voor iedereen te doen, of u nu stil zit of uit verveling met uw voeten zwaait onder het bureau of uit spanning wanneer u een serie op Netflix aan het kijken bent… Het ontspant uw geest en zorgt voor een totale betere balans.

Oefeningen

Er van uitgaande dat u 5 x de linkervoet en 5 x de rechtervoet oefent bij elke nieuwe oefening. Dit is goed voor hielklachten als hielspoor, morbus sever, peesplaat ontsteking, mortonse neuralgie, metatarsalgie, stijve teen, hallux valgus, etc.

  • Pak een tennisbal en leg deze onder de bal van uw rechter voet (blote voet of op sokken). Strek uw tenen vervolgens de lucht in , zet vervolgens uw gewicht op uw voorvoet en krul de tenen om de bal. Links en rechts kunnen afgewisseld worden. Zet zo veel of zo weinig druk als voor u goed voelt.
  • Vervolgens rolt u de bal ietsje verder naar achter, naar het kuiltje midden onder de bal van de voet. Zet het gewicht erop en weer eraf, een soort pompen.
  • Leg de bal nu onder het midden van uw voet, onder de voetboog, houd uw hak gewoon op de grond voor uw balans, en ‘pomp’ weer een keer of 5 (gewicht op uw voet en weer eraf).
  • Masseer op deze manier ook het begin van de hak en de hak zelf
  • Als laatste masseert u nog even de gehele voetzool met de bal door te rollen. Vergget niet de binnenrand als de buitenrand van uw voetzool.
  • U kunt de druk verhogen door uw ene voet bovenop de andere voet te leggen tijdens de oefeningen
  • Zou kunt u ook uw kuit onder handen nemen ; u gaat op de grond zitten er rolt met het been over de tennisbal , u heft u lichaam daarbij van de grond af met uw armen naar achteren gestrekt. Dit is een oefening voor achillespeesklachten..

Tips:

  • wissel ballen af, tennisbal of een egelballetje (stekelbal), hockeybal, pingpongballetje, iedere bal zal de spieren, pezen en gewrichten in je voet op een andere manier in beweging brengen.
  • struikel niet over losliggende ballen, en pas op dat de hond ze niet pakt!
  • zorg voor verdere vitaliteit op het (thuis) kantoor, wandel regelmatig en leg u benen niet over elkaar.
  • ga niet verder als de oefeningen erg pijn doen, stop dan en neem contact op met ons.
  • kijk ook eens op gerichte voetklachten en de pagina oefeningen, ook  op youtube.nl

Heeft u (voor)voetklachten of loopt u moeilijk?

Wij gaan op zoek naar de oorzaak van uw klacht.

———————————————

Wilt u snel gezien en geholpen worden?

afspraak sengers podotherapie locatie wijchen centrum

———————————————

 

Frans

frans peters sengers podtherapeut wijchen

U kunt rekenen op een deskundig advies wat afgestemd is op uw wensen. Ik heb jarenlange ervaring en goede schoenkennis. Ik ga op zoek naar de oorzaak van uw klacht met een uitgebreid biomechanisch onderzoek eventueel aangevuld met echografie. Wij beschikken tevens over een shockwave die wij succesvol inzetten.

 

frans peters sengers podtherapeut wijchen

 

———————————————

———————————————

Gerelateerde artikelen

Over (tarsale) coalitie gesproken…

Over (tarsale) coalitie gesproken…

Bij Sengers Podotherapie krijgt u deskundig schoenadvies en het aanmeten van podotherapeutische zolen kan bijdragen aan een vermindering van pijn en stijfheidsklachten midden op de voet, bij tarsale coalitie. Door het dragen van deze steunzolen, wordt de druk beter verdeeld en wordt de afwikkeling en de stand van de voet gecorrigeerd en gestimuleerd.

Lees meer
Hielklachten, veelvoorkomend probleem

Hielklachten, veelvoorkomend probleem

Vaak hebben mensen al van alles geprobeerd maar niet de juiste oplossing kunnen vinden. We weten wel dat hoe langer u met uw klachten blijft lopen , hoe moeilijker de prognose vastgesteld kan worden. Op dit moment zetten wij de shockwave vol in de behandeling van hielspoor. Wij zijn er van overtuigd dat het probleem acuut begint en zo gauw mogelijk moet worden aangepakt.

Lees meer
Pijn aan de teen bij het sporten?

Pijn aan de teen bij het sporten?

De podotherapeut kan onderzoeken of de desbetreffende teen niet gekneusd of gebroken is.Vaak heeft u dit niet direct in de gaten en komen er pas later klachten bijv. wanneer er opnieuw krachten op de teen komen.
Of is het iets wat al vaker klachten oplevert zoals een eerder opgedane kneuzing, een ingegroeide teennagel, een voetwrat of een likdoorn tussen de tenen?
Het doel van de podotherapeut is de geblesseerde teen te behandelen en/of te ontlasten. Samen kijken we welke maatregel hiervoor de beste oplossing is.
Ik kan kijken of er een afwijking in de voetfunctie is waardoor deze vervelende sportblessure kan ontstaan. Als dit het geval is kan ik podotherapeutische zolen/sportzolen bij u aanmeten wat de druk zal doen afnemen en desbetreffende teen kan ontlasten.
Indien nodig gebruik ik voor directe pijnontlasting tape, vilt, een siliconen hulpstukje, en zachte of juist harde materiaal voor eventuele schoen aanpassingen. De sportschoen wordt natuurlijk ook goed bekeken of deze voor u en uw voeten voldoet.

Lees meer

0 reacties

Tweet
Share
Share
Pin