Wat is een Jumper’s knee?

Dit zien we vaak bij actieve sporters waarbij gesprongen wordt, zoals basketbal of volleybal. Door de overbelasting raakt de pees aan de voorzijde van de knie geïrriteerd.  Als je die kniepees die van je knieschijf naar de voorkant van uw scheenbeen loopt blijft overbelasten, kan deze niet meer goed herstellen en wordt de functie, kwaliteit en de belastbaarheid van de pees minder.

knieklachten sengers podotherapie wijchen

Oorzaak

Het is een overbelasting blessure, te vaak en teveel afzetten. Overbelasting wil zeggen dat de belasting die op de pees komt, hoger is dan dat het weefsel aan kan, de klachten ontstaan geleidelijk.

  • overbelasting
  • geen goede ondergrond
  • niet genoeg demping
  • eerdere knieblessures opgedaan

Symptoom

Net onder de knieschijf voelt u stekende pijn of zeurende pijn. Als u hier drukt doet het pijn, de klachten kunnen zelfs gevoeld worden bij traplopen. Tussen het scheenbeen (onderbeen) en de knieschijf zit de pees van de bovenbeenspier. Die pees houdt de knieschijf op zijn plaats. Deze ‘knieschijfpees’ kan geïrriteerd raken. De irritatie zit meestal op de plek waar de pees vastzit aan de onderrand van de knieschijf. Blijf er niet mee lopen zonder er aandacht aan te besteden, uw kunt een chronische klacht krijgen. Wij kunnen met echografie de structuur van de kniepees goed in beeld brengen.

Wat kan de podotherapeut voor u doen?

Standsafwijkingen of een verkeerd looppatroon en verkeerde afwikkeling van de voet, knie of heup kunnen ook een risico vormen voor het ontstaan van een jumper’s knee. Jumper’s Knee kan een klacht zijn die lang duurt, maar met shockwave en het dragen van podotherapeutische zolen kunnen we wel verlichting van uw klachten bereiken. Ook kan er tijdelijke getapet worden. Frans zal  goed (sport)schoenadvies geven, gebaseerd op uw klacht. Wanneer de schoenen over onvoldoende schokdemping beschikken, kan dit ook bijdragen aan het ontstaan van een jumper’s knee.

Als de klachten zijn verminderd, kan je geleidelijk weer meer gaan sporten. Zorg ervoor dat je niet direct gaat springen als de spieren nog niet warm zijn. Eerst voorzichtig warmlopen en dan pas proberen of springen weer gaat. Wij werken graag samen met de fysiotherapeut. Kijk ook eens naar speciale oefeningen voor een jumper’s knee op youtube.