Wat is Shin splints?

Shin splints zijn scheenbeenklachten die zich kenmerken door een irritatie aan de scheenbeenspieren, waarbij het scheenbeen (tibia) en het scheenbeenvlies, zelf ook gevoelig kunnen zijn. De klacht komt veel voor onder hardlopers en spelsporters ( hockey, voetbal, handbal). Het is een blessure die veroorzaakt wordt door overbelasting. Wanneer er teveel en te hoge trekkrachten optreden op de spieren rondom het scheenbeen en op het scheenbeen zelf kunnen deze structuren gaan irriteren en zeer pijnlijk zijn. Bij shin splints wordt de pijn vaak aan de binnenrand van het scheenbeen of aan de voorzijde gevoeld. In het begin heeft u last tijdens en direct na het sporten, maar ook in rust kunt u de pijn nog blijven voelen.Andere benamingen voor shin spints zijn : scheenbeenvliesontsteking, tibialis posterior-syndroom en mediaal tibiaal stress-syndroom ofwel MTSS. Letterlijk vertaald betekent dit overbelasting van de binnenzijde van het scheenbeen.

Waar voelt u precies de pijn?

Om het volgende goed te kunnen begrijpen eerst een kleine anatomische uitleg:
-Het onderbeen bestaat uit twee beenderen, het scheenbeen (tibia) en het kuitbeen (fibula).
-Deze twee bot stukken worden verbonden door een sterke bindweefselplaat; de membrana interossea cruris.
-De beenderen zelf worden omhuld door een dun beenvlies, dat zeer gevoelig is, dat voelt u wanneer u uw scheenbeen ergens tegenaan stoot!
-Aan het onderbeen ontspringen een aantal spieren. De kuitspier (M.triceps surae), de achterste scheenbeenspier (M. tibialis posterior) en de lange buiger grote teen ( M.flexor hallucis longus) zijn de belangrijkste.
Deze spieren spelen een rol bij shin splints. De krachten die tijdens het lopen op de spier inwerken kunnen dan niet goed worden opgevangen door de spier. Hierdoor komen er extra trekkrachten neer op het botvlies waar de spier op aanhecht. Dit kan uiteindelijk kleine scheurtjes gaan vertonen wat uiteindelijk tot een ontstekingsreactie leidt van het omliggende weefsel.

Aan de binnenkant van het scheenbeen en aan de voorkant, zo’n 7 cm boven uw enkel. De pijn kan ook uitstralen tot laag aan de binnenkant van de enkel en tot boven aan de knie. De pijn voelt scherp en er kunnen ‘steken’ gevoeld worden. Hoe langer u ermee doorloopt hoe erger de pijn wordt. U voelt de pijn bij het afzetten en neerkomen van uw voet tijdens het bewegen. Een lager looptempo geeft alleen maar meer klachten en aanraking is gevoelig.

Mediaal Tibiaal Stress Syndroom (shin splints)! Wat nu?! | VitaLau

Oorzaak

Exogene factoren kunnen zijn :
-Harde ondergrond of diverse overgangen bijvoorbeeld van zacht naar hard ondergrond of andersom waardoor er verschillende trekbelastingen op pees/spier ontstaan.
-Toename van de trainingsbelasting in intensiteit en/of duur ; overbelasting en/of te fanatiek
-Onvoldoende warming up en/of cooling down
-Oefeningen voor spierversterking van kuit- en voetspieren.
-Doorlopen met (beginnende lichte) klachten• Een laag looptempo kan meer klachten geven omdat de standfase langer duurt.
-Geen goede schoenen/schokdemping voor type loper. De (sport)schoen moet passen bij het type voet, het looppatroon, de voetafwikkeling en het gewicht van de loper.

Endogene factoren kunnen zijn :
-Overpronatie bij lopen; hierbij kantelt de voet naar binnen, waarbij de binnenrand doorzakt en de hiel onder een scheve hoek onder het onderbeen komt te staan. Door deze beweging komt grotere rek op de achterste scheenbeenspier (m.tibialis posterior) en op de voet- en teenbuigers (flexoren) te staan.
-U heeft platvoeten (pes planus). Vaak gaat dit voettype gepaard met een overpronerend looppatroon, waardoor betrokken spieren worden uitgerekt bij het landen. Daardoor nemen de trekkrachten op het beenvlies ook toe.
-Beenlengteverschil kan overbelasting geven aan een zijde
-Tenenstand (klauwtenen) kan een gevolg zijn van zwakke teenbuigspieren.
-Korte kuitspieren leiden tot overbelasting van de aanhechtingsplaats (insertie)
– Instabiele enkel(s)

Wat kunt u zelf doen?

-Bij acute pijn rust nemen en eventueel koelen met een ijspakking
-Niet doorlopen met (beginnende)klachten, afspraak maken

later:
-Goed (sport)schoenadvies vragen
-Niet te snel (na revalidatie)weer beginnen met trainen/sporten om herhaling te voorkomen
-Regelmatig spierversterkende oefeningen doen, zie onze oefeningen
-Goede warming up en cooling down voor en na het sporten

Wat kan de podotherapeut voor u doen?

Voor directe pijnverlichting kan taping een oplossing zijn. Eerst zal Frans uw looppatroon, voetfunctie en drukverdeling onder uw voeten onderzoeken. Scheenbeenklachten is (over)belasting van een aantal spieren, waardoor in de aanhechting op het onderbeen haarscheurtjes optreden. Er ontstaat een pijnlijke zwelling met ontstekingsachtige symptomen, waarbij het advies rust en eventuele koeling in de acute fase goed is. Het nadeel van (langdurige) rust is, dat de kracht van de betrokken spieren afneemt. Het is dan ook belangrijk dat u uw spieren onderhoudt voor u weer kan sporten als tevoren. Doe dit met oefeningen ( zie onze pagina hiervoor) .
Door het dragen van podotherapeutische (sport)zolen worden de voetstand en het looppatroon beïnvloed, om de aangedane spieren te ontlasten. Natuurlijk kijkt Frans mee of uw (sport)schoenen voldoen aan uw eisen. Verder kunnen taping, manuele podotherapie en shockwave worden ingezet als onderdeel van het behandelplan Wij werken graag met uw fysiotherapeut samen.